Colors
 
السبت, 21 يناير 2017
من نحن   |   اتصل بنا
Åtta sekunder – sen svajpar de vidare
21 Feb, 2016 At 08:58 AM

genzNY Det har skrivits hyllmeter om Millenials.

En teknikvan, navelskådande och självfixerad generation med frontfigurer som Facebook-miljardären Mark Zuckerberg och Girls-stjärnan Lena Dunham.

Men nu är det dags för nästa kull att inta scenen – Generation Z.

– Jag kan ha flera konversationer igång samtidigt i olika appar, med samma person. Man pratar liksom om olika saker på olika ställen, säger 15-åriga Alma Thun.

Alma Thun och klasskompisarna Saga Toomson och Julia Piccardo beskriver hur de använder sina mobiler. De har precis slutat skolan för dagen och står nu och värmer sig i solen på skolgården i Stockholmsförorten Spånga. Alla tre är femton år, vill helst inte stänga sina jackor trots att det är minusgrader ute och lever tätt tillsammans med sina smartphones.

Kollar ständigt av flöden, klickar, lajkar, emoji-pussar och kommenterar.

– Jag får typ panik om mobilen dör! Har jag den inte känns det helt tomt, säger Saga.

Tjejerna är typiska för Generation Z, den kull ungar som av forskare och trendspanare kallats ”Millenials på steroider”, på många sätt extremversionen av föregegångsgenerationen och på andra sätt raka motsatsen, visar pr-och-analysföretaget Sparks & Honeys trendrapport.

”Duktiga på att ta in information”

Z-kidsen, som är mellan 11 och 17 år, gör allt snabbt. De rusar genom nyhetsfeedar, samtidigt som de skannar emoji-späckade meddelanden och gör läxorna. De konsumerar medier som snacks och forskning har visat att de har förmågan att ta in och bearbeta mer information snabbare än andra. Men samtidigt, det är utmanande att fånga och hålla kvar ett Z-barns uppmärksamhet. Om man inte drar till sig deras intresse på mindre än åtta sekunder klickar de vidare. Det är en kortare koncentrationsförmåga än en guldfisk, som har förmågan att fokusera i nio sekunder.

– Jag blir jättelätt distraherad, tappar tråden hela tiden om till exempel en lärare pratar med mig, säger Saga. Alma nickar instämmande och berättar att hon nästan alltid har mobilen framme när hon ser på film.

– Jag brukar kolla uppmärksamt en liten stund, sedan tar jag upp mobilen, säger hon.

Att de är så ovana vid att fokusera på en sak en längre tid påverkar helt klart inlärningen och skolarbetet, tror tjejerna.

– Jag vet ju att jag skulle ha mycket lättare att koncentrera mig om jag inte hade tillgång till mobilen under lektionerna. Samtidigt blir jag arg när lärarna vill samla in dem. Det är ju min mobil! säger Saga.

Bland medieföretagen är trycket på att anpassa sig till Z-kidsens krav på ständig stimulans tydlig.

– Ju mer vi lär känna Generation Z, desto bättre blir vi på att skräddarsy artiklar till dem, säger Jigar Mehta, redaktör på AJ+, som är AlJazeeras ambitiösa projekt för att skapa nyhetsintresse hos unga som aldrig tittar på tv-nyheter.

”Vill bli entreprenörer – och jobba med sociala frågor”

Z-barnen har vuxit upp under en tid när gamla normer blir suddiga, när gayäktenskapet slog igenom och skådespelaren Saga Becker satte transfrågor i fokus och vann en Guldbagge. Det har påverkat dem, enligt trendforskarna spelar könsidentitet mindre roll för Z-generationen.
– Förebilder är viktigt och genom att spegla sig i andra kan man förstå vem man själv är. Förändrade normer kan minska det stigma som många unga hbtq-personer känner, säger Hedvig Nathorst-Böös, sakkunnig i sexualupplysning på RFSU.

De är den första generationen som vuxit upp med sociala medier, men vänder sig från gammel-nätverket Facebook. Istället är det incognito-medier som Snapchat som lockar.

– Facebook är mer för föräldrar, säger Alma.

En annat tydligt karaktärsdrag för Z-gruppen är att de är måna om sitt privatliv och sitt rykte på ett helt nytt sätt.

– De har lärt sig av de misstag generationerna före dem gjort på nätet och använder därför mer anonyma och flyktiga tjänster, säger Katarina Graffman, antropolog och expert på ungas mediebeteenden.

Något som passar väl in på Spånga-tjejerna som alla tre säger att de aldrig skulle lägga ut exempelvis lättklädda bilder på sig själva.

 – Det är ju självklart, vem som helst kan ju se det man lägger ut och internet är ju verkligen inte säkert, säger Julia.

Den nya generationen har en ljus bild av framtiden och är fast besluten att göra skillnad i världen. Många har siktet inställt på att bli entreprenörer – hela 42 procent av amerikanska GenZ-kids planerar att starta sitt eget företag när de växer upp. Och så vill de jobba med sociala frågor, som att minska fattigdomen i världen, arbeta mot miljöförstöring eller med ekologisk mat.

– Det stämmer på mig. Jag har alltid velat jobba med att hjälpa andra på något sätt. Och med musik, säger Saga.

About -

comment closed